2014-03-07

Sånt som händer och fötter



Asså checka min fina jag-vet-inte-vem-du-är-chili.
Har flera stycken sånahär typs buskchilis, som jag plockat på mig utan att
kolla upp släkte eller art. De är i alla fall grönast i mitt hem at the moment
och jag troooor att de snart slår ut i blom.


Har förövrigt groddat och odlat solrosskott som en liten tok på sistone.
Kick-ass att ha i salladen, på mackan,
ovanpå soppan eller bara stoppa i sig så som de är.
Nyttiga som attans och göttigt värre!
Groddar har jag ju tidigare informerat om,
men solros och ärtskott och så vidare kanske någon vill ha tips på hur en lyckas med.
Typs lägg lite jord i en gammal platslåda från tomater eller sallad,
eller ta en kruka/burk; vad du vills och fyll med jord.
Sprid ut ett lager solrosfrön eller ärtor
(brukar ta gula eller gröna torra ärtor, typs som dessa).
Täck med jord. Inget tjockt lager, tunnt och fint skare' va!
Ställ på solig plats, vattna litt då och då!
Efter en vecka börjar de ploppa upp!
Klipp av och käka när det blivit typs 10-15 cm långa.
Solrosfrön ca tio cm och ärtor kan en gärna låta växa tills femton.


By the way så har min lilla rosenkvitten kommit till liv igen..
Jag trodde typs hen hade somnat in foevvah, men gullet hade visst bara en liten
såndär vintervila (nu måste jag lyssna på kent bara för det).

Min plan var att bonsai-ifiera detta träd, men jag vete sjutton
hur jag känner inför den planen i dagsläget.
Den kanske tål att tänkas på ändå i allafelleralla.

Nu ska jag straxt svida om till någon såndär schnyggisklänning och sedan bege mig
för lite mat hos vänner till familjen i stadens som i många böcker kallas K.
Sen är det off till Tora för att fira hennes födelsedag, vilket inte blev av förra veckan
eftersom Tora gick och fick streptisar (dvs halsfluss).

Tjabbahej&puss sålänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar