2014-01-06

Kumquat, och lite annat smått och gott



Så var den snart till sin ända, denna julledighet. 
Imorgon är det back to reality i och med att jag skall på två dagars introduktion på mitt nya extrajobb och på måndag om en vecka börjar mina kurser på komvux. Min vän Tora kom nyligen förbi med en kemibok till mig då hon varit hos mina föräldrar och hämtat upp den. Pappa hjälper henne litt med bilen, så då passade hon på att hjälpa mig att få tag på boken som låg och skräpade hemma hos dem ;) Tora hade förövrigt en världsbäst nyhet som det kanske kommer att viskas om här i bloggen framöver. 

För att summera denna ledighet med några små ord; 
soffhäng, spel, god mat, plöja tv-serier, födelsedagskalas, bok-läsning (både Tuulis, min älskade syster, och mormor lyckas fylla år under julledigheten) och lite simning förstås. 
Något mindre roligt som skedde innan det gamla året tagit slut var att vår lilla råtta Leia dog. 
Hon har varit skruttig och hängig länge, men blev ändå tomt och något ledsamt här hemma utan henne. Tre och ett halvt år gammal blev vår lilla sötnos. 
Begravde henne ute i min berså och gjorde någon typ av stenmonument över hennes viloplats.
I vår planerar jag att plantera olika fina blommor där så att hennes sista viloplats blir ett vackert inslag i berså-omgivningen. 

Hursom så har jag faktiskt pysslat en del med växtligheten under denna ledighet, även om det mest kan kännas som att jag legat i soffan/sängen och antingen läst, kollat på film eller sett tv-serier. 

I lördags införskaffade jag mig några små sweetness frukter, som dessutom smakade mumma.
Kumquat hette dessa och jag hittade dem på ica. 
Mitt så-frön-behov är väldigt stort just nu och jag kastar mig med glädje över alla nya och spännande sorter jag kan finna. Har dock en större dragning till att köpa färdiga frukter eller grönsaker för att pilla ur fröna och mylla ned dem i jord än att köpa fröpåsar. 
Kumquat:en, som är en typ av citrus-växt och som verkar härstamma från Asien, 
är hursom nedpetad i en kruka och jag väntar med spänning på att hjärtbladen skall skjuta upp ur jorden. Har läst att man inte ska plantera om citrus i stora krukor för snart, för då växer de bara i rotsystemet. Så vill man ha långa citrusplantor ska en vara försiktig och hellre vänta länge med omplanteringen, vilket jag inte alls gjort tidigare. Jag planterar om så fort jag i princip får möjlighet.
Ska se till att ändra på detta vad beträffar citrus. 
 
Idag tänker jag faktiskt plantera mera! 
Tomat- & jalapeñofrön samt en liten basilika väntar på att jag skall ta mig an dem, 
och nu vill jag inte vänta längre! Plantering here I come.

Avslutar detta inlägg med en liten bild på gulle-Leia.
Vila i frid skruttan <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar