2013-10-31

Middagstips och liten glimt av halloween

I helgen unnade jag mig go-middag till fredagskvällen.

Potatisgratäng, bönbiffar och grönkålssallad med veganskt vin i glaset som sojagrädde på moset.
Är oerhört Kajsa Warg:ig av mig och tar alltid lite vad jag har hemma när jag ska laga mat. Slänger i dittan och dattan. Ska hursom försöka mig på att återberätta om ingredienserna och tillvägagångssättet från min smarriga fredagsmiddag. 
Potatisgratäng:
Massor av skivad potatis
Två gula lökar
Vitlök
1 förpackning carlshamns havregrädde
Salt & peppar

Skiva potatis. Skär lök i ringar. Lägg i en stor form, riv vitlök över, salta och peppra och blanda runt.
Häll över havregrädden. Eventuellt kan man ha lite b-jäst ovanpå för extra sälta. In i ugnen, cirka 250 grader, i 25-30 minuter.



Bönbiffar
Valfria bönor 500g (själv hade jag svarta bönor och sojabönor)
No egg typ 3 skedar
Lite olja
En halv hackad lök
Lite vatten
Jordnötter
Linfrön
Lite soyasås
Eventuellt lite mjöl eller ströbröd
Kryddor du gillar, går att variera hur man vill efter önskad smak

Blanda allt i en bunke, utom jordnötter och linfrön. Mixa eller mosa blandningen. Häll i jordnötter och linfrön och eventuellt lite extra vatten och olja. Smaka av smeten, om det smakar fint låt smeten dra i typ fem minuter! (Annars, krydda massa mer!!)
Forma biffar.
Stek i stekpanna, utan olja. Tycker att biffarna lättare håller ihop när man steker utan olja.


Salladen bestod av min fantastiska egenodlade grönkål, äpplen från mamma och pappas trädgård och lite lök samt egenodlade tomater. Och förstås lite salt och olja. 

Vinet fick jag av en vän i present. Han hade, mycket uppskattat av mig, ansträngt sig och pratat med personalen på systembolaget och fått tips om att detta vin passade fint till en liten vegan som mig, animaliefritt således. Vinet var franskt och hette BANDOL. Mycket gott :)


Tänkte avsluta kvällens inlägg med en mashup av bilder från helgens Halloweenfest.
Jag själv hade klätt ut mig till Neil Gaimans karaktär Coraline! Färgade håret blått och svidade om till regnkappa.

Alla var utklädda och seriösa med sina kostymer på detta galej, min sambo på bild två vann faktiskt även pris för bästa utklädnad! Mycket roligt att få spöka ut sig i år igen, I LOVE IT!


Untill next time, take care and such!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar